top of page

Остроградський Михайло Васильович

Остроградский.jpg

Михайло Васильович Остроградський народився в селі Пашена, що на Полтавщині, отже, його по праву можна називати українським вченим. У 1816—1820 рр. навчався в Харківському університеті. Працював переважно у Франції та Росії. З 1828 р. професор вищих школ у Петербурзі. Учень Лапласа, Ампера. Викладач Колегії Анрі ІV (Париж), професор Петербурзького університету та Морського кадетського корпусу, член Петербурзької АН (з 1830, у віці 29 років), Паризької (з 1856 р.), Римської й Туринської Академій наук. Автор 40 праць з математичного аналізу (нескінченно-малих, інтеґрування раціональних функцій), математичної фізики (диференціальні рівняння поширення тепла у рідких твердих тілах), теоретичної механіки (принцип можливих переміщень, варіаційні принципи механіки, теорія удару, теорія пружності, поширення хвиль на поверхні рідини тощо), написаних переважно французькою мовою.Зробив неоцінений внесок в розвиток сучасної математики, прикладної механіки, фізики та багатьох інших точних наук. Розвинув теорію хвиль на поверхні важкої ідеальної рідини (1826 р). Досліджував малі коливання пружних тіл (1829—1832р). Ряд праць стосується питань методики викладання математики і механіки у вищій та середній школах. Мемуари у галузі чистої математики, де виводиться загальна формула варіації кратного інтеграла (1834 р.), а також мемуари про інтегрування раціональних функцій. Мемуари (1854 р.), що містять повну теорію ударів. У 1848 р. запропонував оригінальний висновок канонічних рівнянь, досліджував інтеграли загальних рівнянь динаміки, а також вирішив ізопериметричну задачу. У галузі аналізу нескінченно малих М.В.Остроградський знайшов умови і спосіб для вираження алгебраїчною функцією як інтеграла раціонального дробу, так і інтеграла від функції, що містить квадратний корінь з цілого многочлена. Вивів рівняння руху снаряда, вивчав опір повітря, дію пострілу на лафет гармати. В теорії потенціалу розв’язав деякі задачі, що стосуються притягання сфери та сфероїда.
Одержав рівняння поширення тепла в рідинах. Ім’я М.В.Остроградського носить розроблений ним засіб виділення раціональної частини невизначеного інтеграла, що дав змогу алгебраїчним шляхом подати його у вигляді суми двох доданків, причому другий доданок раціональної частини не містить. обчислений по цій поверхні. М.В.Остроградський вивів формулу перетворення подвійних інтегралів у потрійні. Незалежно від У.Р.Гамільтона відкрив принцип найменшої дії (принцип Гамільтона—Остроградського).

Творча кінематографічна група "Автор" на чолі з режисером В. Соколовським при матеріаьній підтримці Державного фонду фундаментальних досліджень МОН України створила чудовий науково-документальний фільм "Михайло Остроградський".

Національний банк України пустив у грошовий обіг монету, присвячену 200-річчю від дня народження М. Остроградського, а державне підприємство "Марка України" випустило конверт із портретом М. Остроградського і оригінальною маркою.

Боголюбов, Алексей Николаевич. Математики. Механики [Текст] : Библиогр. справ. / А. Н. Боголюбов. - К. : Наукова думка, 1983. - 639 с. : портр. - всього 8 : БФ 3 (1), БФ 9 (1), БФ 13 (1), БФ 15 (2), БФ 19 (1), БФ 23 (1), чз (1)

Відомі українські математики [Електронний ресурс] // Відкриття: [офіц. сайт]. - Електрон. текст. дані.

Зелюк В. В. Остроградський і сучасність [Електронний ресурс] / В. В. Зелюк // Постметодика. - 2011. - № 3. - С. 10-12.

Лапікура, Валерій. Валерій і Наталя Лапікури про Григорія Сковороду, Жана Анрі Фабра, Петра Котляревського, Івана Кожедуба, Михайла Остроградського / В. Лапікура, Н. Лапікура. - К. : Грані-Т, 2008. - 118 с. : іл. - (Життя видатних дітей). - всього 7 : БФ 4 (2), БФ 5 (1), БФ 17 (2), БФ 7 (1), БФ 21 (1)

Лебедик Л. В. Педагогічні ідеї М. В. Остроградського як методологічна основа підготовки викладачів вищих навчальних закладів споживчої кооперації [Електронний ресурс] / Л. В. Лебедик // Імідж сучасного педагога. - 2016. - № 6. - С. 22-25.

М. В. Остроградський - видатний математик [Електронний ресурс] : "Творці математики з України" // Formula: навчальний сайт з математики: [офіц. сайт]. - Електрон. текст. дані.

Рожнятовська, О. А. Славетний математик з козацького роду : до 210-річчя від дня народження М. В. Остроградського / О. А. Рожнятовська // Календар знаменних і пам'ятних дат. - 2011. - N3. - С. 110-120. - всього 1 : ибо (1)

Рябуха А. Ю. Використання педагогічної спадщини М. В. Остроградського у підготовці майбутніх учителів фізики [Електронний ресурс] / А. Ю. Рябуха, І. В. Кривошапка // Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. - 2009. - Вип. 6. - С. 83-86.

Семеновська Л. Засадничі аспекти дидактичного вчення М. Остроградського [Електронний ресурс] / Л. Семеновська // Педагогічні науки. - 2017. - Вип. 69. - С. 89-96.

Семеновська Л. Творча спадщина М. В. Остроградського: феномен поєднання фундаментальності й інноваційності [Електронний ресурс] / Л. Семеновська // Педагогічні науки. - 2016. - Вип. 66-67. - С. 131-140.

Сита Г. "...Краса виявляється в чітких, яскраво окреслених ідеях…" : до 200-річчя від дня народження М. В. Остроградського [Електронний ресурс] / Г. Сита // Вісник Національної академії наук України. - 2001. - № 9. - С. 44-49.

Стрельніков В. Ю. Удосконалення форм навчання у сучасній вищій школі: верифікація ідей Михайла Остроградського [Електронний ресурс] / В. Ю. Стрельніков // Імідж сучасного педагога. - 2016. - № 6. - С. 12-16.

Стрельніков М. В. Побудова змісту підготовки магістрів бізнес-адміністрування на основі педагогічних ідей Михайла Остроградського [Електронний ресурс] / М. В. Стрельніков // Імідж сучасного педагога. - 2016. - № 6. - С. 17-21.

Сявавко Є. І. Народознавча культура як складова педагогічної культури М. Остроградського та його послідовників [Електронний ресурс] / Є. І. Сявавко, Т. М. Файник // Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. - 2009. - Вип. 6. - С. 91-95.

Творці математики з України [Електронний ресурс] // Національна бібліотека України для дітей: [офіц. сайт]. - Електрон. текст. дані.

bottom of page